İTÜ'LÜ MİKROTONAL GİTARİSTLER WÜRZBURG'DA

7-19 Ağustos'ta İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı ve Müzik İleri Araştırmalar Merkezi, Würzburg Müzik Üniversitesi, Aarhus Müzik Akademisi, Helsinki Metropoli Üniversitesi ve Basel Müzik Akademisi'nin gitar bölümlerinin ve İstanbul'dan Hezarfen Ensemble'ın katılımıyla Würzburg Müzik Üniversitesi'nde gerçekleşen 'Guitarplus Microtonal Würzburg 2017' etkinliği 3 senelik projenin son ayağını oluşturdu.

2014 senesinde İTÜ TMDK ve MİAM'dan Doç. Dr. Tolgahan Çoğulu ve Würzburg Müzik Üniversitesi'nden Prof. Jürgen Ruck bir araya gelerek Tolgahan Çoğulu'nun 2008 yılında İTÜ'de tasarladığı mikrotonal gitardan yola çıkarak 'Mikrotonal Gitar için Yeni Bir Repertuarın Yaratılması ve Sunulması' (Creating and Presenting a New Repertoire for Microtonal Guitar) başlıklı bir proje oluşturdular ve Alman Akademik Değişim Servisi'nin (DAAD) desteğini alarak yola koyuldular. 2015 ve 2016 senelerinde İTÜ'de ve Würzburg'da verilen konserlerden ve seminerlerden sonra, projenin temel çatısını oluşturan bestecilere sipariş verilme aşamasına geçildi ve 12 Türk ve yabancı besteciye mikrotonal gitar ve ensemble için beste sipariş edildi. Avrupa Araştırma Konseyi'nin (ERC) desteğiyle Türkiye'nin önde gelen yeni müzik grubu Hezarfen Ensemble'ın da projeye dahil olmasıyla mikrotonal gitaristler ile Hezarfen Ensemble'ın yeni eserleri seslendirmeleri kararlaştırıldı.

Projeye İTÜ'den öğretim görevlileri Prof. Nermin Kaygusuz, Doç. Dr. Tolgahan Çoğulu, Öğr. Gör. Tufan Kurdoğlu ve Öğr. Gör. Sevcan Tahtacı Çukur ve İTÜ TMDK lisans öğrencileri Fatih Seyirdalı ve Can Keskin ve İTÜ MİAM Yüksek Lisans öğrencisi Armağan Koçak katıldı.

Proje için şu besteciler eser yazdı: Kamran İnce, Enis Gümüş, Oğuz Usman, Onur Türkmen, Onur Dülger, Berkant Gençkal, Armağan Durdağ, Michael Quell, Caspar Johannes Walter, André Herteux, Jose Maria Sanchez Verdu ve Joachim F. W. Schneider. Bu bestecilerden Prof. Kamran İnce İTÜ MİAM'ın kurucularından, Öğr. Gör. Dr. Oğuz Usman İTÜ TMDK'da öğretim görevlisi, Onur Türkmen ve Berkant Gençkal İTÜ MİAM mezunları ve Enis Gümüş İTÜ MİAM doktora öğrencisi.

Mikrotonal gitarın yeni bir çalgı olması nedeniyle mikrotonal gitar ve ensemble için bestelenen birçok eser türünün ilk örneği oldu. Örneğin, Kamran İnce'nin altı mikrotonal gitar için yazdığı 'For 6' ve Michael Quell'in dört mikrotonal gitar ve piyano için yazdığı 'Meister Eckhart und Suhrawardi' bu çalgılar için yazılan ilk eserler. Enis Gümüş'ün dört mikrotonal gitar için yazdığı 'Semai in Semai' Segah ve Hüzzam makamlarını ilk defa kontrpuntal bir şekilde bir araya getirirken, Oğuz Usman'ın mikrotonal gitar ve ensemble için yazdığı 'cOn.nEc.Tion' eseri Saba makamında bir mikrotonal gitar konçertosu niteliği taşıyor. Berkant Gençkal'ın kanun, mikrotonal gitar ve ensemble için yazdığı 20 dakikalık 'Deren'in Günlüğü' eseri Esra Berkman'ın çaldığı kanunu ve Tolgahan Çoğulu'nun çaldığı mikrotonal gitarı orkestra ile bir araya getiriyor.

İki hafta süren etkinlikte bir yandan bestecilerle yeni eserler çalışılırken, bir diğer yandan da birçok seminer, workshop ve toplam 8 konser düzenlendi. Etkinliğin ilk haftasının özetlendiği videoya şu linkten ulaşılabilir: https://www.youtube.com/watch?v=618S9nNLfcU